Бібліотечний вісник | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського Бібліотечний вісник | bv.nbuv.gov.ua
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Войцеховська, Мая.
Buzz-маркетинг як інструмент популяризації сучасних бібліотечних послуг: досвід польських бібліотек [Текст] / Мая. Войцеховська // Бібліотечний вісник. - 2012. - № 1. - С.21-27
Шифр журнала: Ж14595/2012/1

Кл.слова (ненормированные):
промоція послуг, бібліотечний маркетинг, buzz-маркетинг.. promotion services, library marketing, word of mouth marketing.
Аннотация: У статті йдеться про поширення механізмів buzz-маркетингу на книжковому ринку та у сфері надання бібліотечних послуг. Автор, спираючись на результати досліджень, виокремлює основні чинники, які посилюють дію нового методу популяризації бібліотечної діяльності.^UThe paper presents basic mechanisms of word of mouth marketing. It describes the importance of this tool on the book market, and illustrates the possibilities offered by libraries. It discusses briefly the primary role of the sender’s message, the types of messages, channels, customers, and the influence of information on the word of mouth marketing. The paper includes also the results of the studies made for selected Polish libraries.
Файл:  bv_2012_1_3.pdf - 0 2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Татарчук, Людмила.
Лінгвістичне забезпечення формування єдиного інформаційного простору в мережі сільськогосподарських бібліотек [Текст] / Людмила. Татарчук // Бібліотечний вісник. - 2011. - № 3. - С.3-8
Шифр журнала: Ж14595/2011/3

Кл.слова (ненормированные):
електронний каталог, інформатизація, лінгвістичне забезпечення, інформаційно-пошукові системи, інформаційно-пошукові мови, предметні рубрики, тезаурус, лексичні одиниці.. electronic catalogue, informatization, linguistic providing, information-search systems, information-search languages, subject headings, thesaurus, lexical units.
Аннотация: У статті розглядаються основні принципи використання лінгвістичного забезпечення при опрацюванні документів у Державній науковій сільськогосподарській бібліотеці НААН України. Велику увагу приділено інформаційно-пошуковим мовам, які використовуються для розкриття змісту документів^UConsider use of principles of linguistic support when processing documents in DNSHB NAANU, that will ensure its effective use. Presented the information-search languages, that used for the declassification of the documents.
Файл:  bv_2011_3_1.pdf - 0 3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Танатар, Ніла.
Імідж Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського у ЗМІ: контент-моніторинг традиційних та електронних джерел (2002-2007 рр.) [Текст] / Ніла. Танатар // Бібліотечний вісник. - 2009. - № 2. - С.42-53
Шифр журнала: Ж14595/2009/2

Файл:  bv_2009_2_7.pdf - 0 4.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Василенко, Ольга.
Статистична інформація в бібліотечному маркетингу [Текст] / Ольга. Василенко // Бібліотечний вісник. - 2009. - № 5. - С.3-8
Шифр журнала: Ж14595/2009/5

Файл:  bv_2009_5_1.pdf - 0 5.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Копанєва, Вікторія.
"Відкритий контент" в інтернеті: становлення, проекти, правові засади [Текст] / Вікторія. Копанєва // Бібліотечний вісник. - 2007. - № 3. - С.3-8
Шифр журнала: Ж14595/2007/3

Файл:  bv_2007_3_1.pdf - 0 6.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Малолєтова, Н.
Централізоване комплектування зарубіжними періодичними виданнями бібліотек мережі НАН України: історичний огляд [Текст] / Н. Малолєтова, О. Полякова // Бібліотечний вісник. - 2012. - № 6. - С.20-30
Шифр журнала: Ж14595/2012/6

Кл.слова (ненормированные):
НБУВ, централізоване комплектування, джерела комплектування, зарубіжні періодичні видання, науково-дослідні установи НАН України.. foreіgn periodicals; centralized acquisition; acquisition sources; scientific information; research institutions of the National Academy of sciences of Ukraine.
Аннотация: У статті висвітлюються основні етапи розвитку та нинішній стан централізованого комплектування бібліотек мережі НАН України зарубіжними періодичними виданнями як найбільш оперативного джерела інформації. Особлива увага приділяється визначенню критеріїв відбору журналів для забезпечення інформаційних потреб учених.^UThe article features some aspects of history, the main stages of organization, realization, development and promotion of the centralized acquisition of the network of the academic libraries by the foreign periodicals as the most updated source of information. Special attention is focused on the search for criteria of the journals’ selection to provide scholars’ and researchers’ informative needs.
Файл:  bv_2012_6_4.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Полякова, О.
7.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Лазоренко, Ю.
Маркетинговий складник діяльності наукових бібліотек аграрних вишів [Текст] / Ю. Лазоренко // Бібліотечний вісник. - 2013. - № 4. - С.17-24
Шифр журнала: Ж14595/2013/4

Кл.слова (ненормированные):
наукові сільськогосподарські бібліотеки, бібліотечний маркетинг, бібліотечно-інформаційні послуги, культурно-просвітницька діяльність, імідж бібліотеки, реклама бібліотечної діяльності.. scientific agricultural libraries, library marketing, library and information services, cultural and educational activity, image of library, advertisement, forms and methods of library activity.
Аннотация: У статті розкривається досвід використання вітчизняними науковими бібліотеками аграрних вишів ІІІ–ІV рівнів акредитації маркетингових підходів у бібліотечно-інформаційній, інформаційно-бібліографічній, культурно-просвітницькій діяльності.^UThe article is about the experience of using national academic libraries of agricultural universities of the third – the fourth level of accreditation the elements of marketing in library and in formation, bibliographical in formation, cultural and educational activities.
Файл:  bv_2013_4_5.pdf - 0 8.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Грек-Тарасевич, Н.
Контент-менеджмент сайта: опыт Центральной научной библиотеки имени Якуба Коласа Национальной академии наук Беларуси [Текст] / Н. Грек-Тарасевич // Бібліотечний вісник. - 2014. - № 1. - С.8-11
Шифр журнала: Ж14595/2014/1

Кл.слова (ненормированные):
ЦНБ НАН Беларуси, веб-сайт библиотеки, веб-ресурс, контент, контент-менеджмент, веб-аналитик.. Central Scientific Library of the NAS of Belarus, library web-site, web-resource, content, content-management, webanalytics.
Аннотация: В статье представлен опыт отдела маркетинговых исследований ЦНБ НАН Беларуси по управлению сайтом организации. Раскрываются задачи, функциональное предназначение контент-менеджера сайта библиотеки, методы оптимизации веб-ресурса под конкретные цели, охарактеризован инструментарий для определения его эффективности.^UThe article presents the experience of the Departement of marketing research of the Central Scientific Library of the NAS of Belarus in management of the organization’s website. The author indicates the tasks, functional purpose of the content manager of library site, methods of optimizing a web resource for specific purposes, describes tools to determine its effectiveness.
Файл:  bv_2014_1_4.pdf - 0 9.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Струнгар, В.
Бібліотека і соціальні медіа: термінологічно-понятійний аспект [Текст] / В. Струнгар // Бібліотечний вісник. - 2014. - № 6. - С.23-27
Шифр журнала: Ж14595/2014/6

Кл.слова (ненормированные):
медіа, мас-медіа, нові медіа, четвертинні медіа, електронні медіа, бібліотечні соціальні медіа, технології веб 2.0, інтерактивність.. media, mass media, new media, quaternary media, electronic media, social media, library, Web 2.0 technologies, interactivity.. медиа, масс-медиа, новые медиа, четвертичные медиа, электронные медиа, социальные медиа, библиотека, технологии веб 2.0, интерактивность.
Аннотация: У статті досліджується термінологічно-понятійний апарат бібліотечного складника в системі суспільного використання соціальних медіа. Аналізується інформаційно-бібліотечне середовище, що утворилося у процесі застосування нових соціальних медіа. Розкривається зміст таких понять, як медіа, нові медіа, соціальні медіа, бібліотека 2.0, технології веб 2.0.^UThe article deals with the terminological and conceptual aspect of the library component in the system of the public usage of social media. It makes attempt to describe the information and library environment which was formed in the context of the usage of new social media. The author of the paper investigates such important concepts as: media, new media, social media, library 2.0, Web 2.0 technologies.^RВ статье исследуется терминологический и понятийный аппарат библиотечной составляющей в системе общественного использования социальных медиа. Сделана попытка описать информационно-библиотечную среду, которая образовалась в контексте применения новых социальных медиа. Уточняется содержание таких актуальных понятий, как медиа, новые медиа, социальные медиа, библиотека 2.0, технологии веб 2.0.
Файл:  bv_2014_6_7.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Струнгар В.
10.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Мар’їна, О.
Контент-стратегія бібліотек у цифровому середовищі [Текст] / О. Мар’їна // Бібліотечний вісник. - 2016. - № 4. - С.8-12
Шифр журнала: Ж14595/2016/4

Кл.слова (ненормированные):
цифрове середовище бібліотеки, контент-стратегія, контент-менеджмент, контент-оптимізація, вебаналітика, соціальний медіа-маркетинг. content, content management, Сontent Strategy, digital environment, social media marketing.. цифровая среда библиотеки, контент-стратегия, контент-менеджмент, контент-оптимизация, веб-аналитика, социальный медиа-маркетинг.
Аннотация: У статті розкриваються зміст, особливості формування контент-стратегії бібліотеки у цифровому середовищі, яка ґрунтується на технологіях створення, транслювання та моделювання інформаційних активів.^UThe article is devoted definition of the basic characteristics of the concept "content strategy". This paper aims to explain the components of a library of content strategy in the digital environment.^RВ статье раскрываются содержание, особенности формирования контент-стратегии библиотеки в цифровой среде, которая основывается на технологиях содержания, транспортирования и моделирования информационных активов.
Файл:  bv_2016_4_4.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марьина Е.
11.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Жабін, А. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Соціальні мережеві сервіси в бібліотеках [Текст] / А. Жабін // Бібліотечний вісник. - 2017. - № 4. - С.13-19
Шифр журнала: Ж14595/2017/4

Кл.слова (ненормированные):
соціальні медіа, соціальні мережі, відеохостинг, Facebook, Youtube, Tumblr, Instagram, Twitter, бібліотечні блоги, мікроблог.. social media, social networks, video hosting, Facebook, YouTube, VK, Tumblr, Instagram, Twitter, library blogs, microblog.
Аннотация: У статті йдеться про використання найбільш популярних соціальних медіа у бібліотеках. Проаналізовано сучасний стан провідних соціальних медіа в світі та в Україні, можливості їх застосування в бібліотеках. Наведено порівняльну характеристику відеохостингів Facebook, YouTube Twitter, Instagram, Tumblr. Висвітлено статистику відвідуваності Facebook за країнами і віковими групами.^UThe article outlines trends in the use of the most popular social media in libraries. The research studies current state of the leading social media in the world and, in particular, in Ukraine, possibilities of their use in libraries. Comparative characteristics of Facebook and YouTube video hosting are examined. User statistics of Facebook is analyzed. The comparative characteristics of Twitter, Instagram and Tumblr are reviewed.
Файл:  bv_2017_4_5.pdf - 0 12.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Соколов, Віктор (Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого (Київ, Україна)).
Формування мережі хат-читалень і сельбудів в Україні (1920–1930-ті рр.) [Текст] / В. Соколов // Бібліотечний вісник. - 2020. - № 4. - С.33-44
Шифр журнала: Ж14595/2020/4

Кл.слова (ненормированные):
історія бібліотечної справи, культурно-освітні заклади, хати-читальні, сельбуди, «хатники», культурно-просвітницька робота, сільські бібліотеки і клуби.. history of library ship, rural libraries and clubs, cultural and educational activities, reading zooms, "peasant houses".
Аннотация: Досліджено особливості розвитку хат-читалень, сельбудів в Україні у 1920–1930-х рр., виокремлено основні чинники, умови та етапи цього процесу. Охарактеризовано форми і методи бібліотечної діяльності хат-читалень, сельбудів, динаміку їх становлення та специфіку функціонування в умовах формування системи радянських культурно-просвітницьких закладів. Висвітлено місце і роль культурно-освітніх осередків у поширенні грамотності, знань, читання, у забезпеченні сільського населення України бібліотечною книгою.^UThe purpose of the article is to analyze and summarize information about the peculiarities of the creation and operation of the reading rooms and «peasant houses» in Ukraine in the 1920-1930s, to describe the main directions of their work, the specifics of cultural, educational and library activities. importance in the dissemination of knowledge, reading, books, education and culture in general. The methodology of the study is to apply both general scientific research methods and historical methods. In particular, by means of factor analysis it was possible to trace the peculiarities of the formation and development of the reading rooms and «peasant houses» in Ukraine during the 1920s-1930s. and to present the analyzed information in the form of an array of concentrated data and tables. The comparative method was used to analyze the statistical data on the dynamics of the development of the reading rooms and «peasant houses» at different stages of their development. The comparativehistorical method of research has allowed to study the phenomena and events concerning the development of the reading rooms and «peasant houses», along with other phenomena of social and cultural life of society, in particular in relation to the activities of libraries and clubs. The use of the diachronous analysis method made it possible to compare the achievements of the cultural-educational and educational activities of the reading rooms and «peasant houses» during the study period in chronological order. The scientific novelty of the work is to expand ideas about the cultural-educational and library activities of the reading rooms and «peasant houses» as centers of cultural and educational life in rural areas in Soviet Ukraine in the 1920s–1930s. Conclusions. Prior to the Second World War, reading rooms and «peasant houses» in Soviet Ukraine were one of the most popular rural cultural, educational and information facilities of the club type and, at the same time, one of the leading types of rural libraries, which finally formed at the turn of the 1920-1930s. In particular, reading rooms, in the form of a network of original libraries-clubs, existed in the country until the early 1960’s, despite the fact that at the First All-Russian meeting of mass cultural educational work (1930) it was decided to gradually reorganize the reading rooms with the conversion of them into separate independent rural libraries or clubs. However, this decision could not be fully implemented, because, firstly, the state lacked adequate material resources; secondly, at that time there was an underdeveloped network of rural libraries and clubs that could take over the functions of home reading rooms; third, reading rooms were still quite popular with the peasants and many of them existed at various agencies, organizations and enterprises, in particular at MTS (machine-tractor stations), collective farms, artilleries and other rural organizations. In the period under study, reading rooms and «peasant houses» in Soviet Ukraine were formed as a kind of club libraries, combining the forms and methods of work of the library, club and educational institution. Such «symbiosis» of different directions of cultural and educational activity occurred against the background of the formation of new Soviet educational and cultural-educational institutions, in the conditions of their inadequately developed material and technical base. The lack of funds and the lack of a network of effectively operating public rural libraries, clubs and primary educational institutions have led to the emergence of new syncretic forms of cultural and educational institutions and the corresponding specifics of organizing their activities. Library work was an integral part of their cultural and educational activities. Thus, the reading rooms and «peasant houses» actively participated in the promotion of reading and books, despite the fact that their book collections were small, were often chaotic, without taking into account the needs of the village, without adequate provision of book collections by literature in various fields of knowledge (in the first turn – from agriculture). In addition, employees and assets of these institutions have actively developed mobile forms of book service. Due to their enthusiasm and community activism, the reading rooms and «peasant houses» effectively performed the main social task of the state – raising the peasants’ cultural and educational level, developing their outlook and forming political consciousness, as well as spreading «communist ideology», basic ideas and political tasks. After all, all cultural and educational work in the 1920-1930s in Ukraine was characterized by significant ideologization and political commitment of all spheres of educational and cultural-educational activity. However, it is during this period that the peak of cultural and educational activity and the rate of quantitative growth of houses and reading rooms, the search for new forms and methods of cultural and educational activity in the development of circles and mobile library services, cultural hikes, evenings, mass lectures, are observed. Specifically, this type of conversation has been widely used as an evening of questions and answers; аn important place among the forms of cultural and mass activity was the initial reference work on political, legal, economic, and household issues (mainly, based on prepared materials from newspapers, magazines, reference books, etc.). The high attendance in the reading rooms and farmhouses was given by the artistic and entertaining forms of activity and various kinds of group work. Thus, the reading rooms and «peasant houses», becoming part of the state ideological system, performed such general social functions as educational, informational, cultural-educational, educational, spiritual-ideological (function of development and satisfaction of spiritual needs of the individual) and some special functions, such as agitation – propaganda function (propaganda of Marxist-Leninist theory, politics of party and Soviet state, scientific atheism, productiontechnical and agricultural knowledge and achievements, etc.). Reading the reading rooms and «peasant houses» were an integral part of the system of ideological, cultural and educational institutions that solved the task of educating a new person, spreading knowledge, and involving the workers in the achievements of national and world culture. However, the excessive ideologization of cultural and educational work and anti-religious propaganda hindered the gradual development of cultural and educational activities of the reading rooms and «peasant houses» and of national culture in general. However, by the early 1930’s, the state created more favorable conditions for the independent national development of educational institutions in the territory of Soviet Ukraine, including the reading rooms and «peasant houses», than in the subsequent period of their development (1933-1939). Studying the experience of the practice of the reading rooms and «peasant houses» can be useful for directly applying some of its conclusions in the current development of cultural and educational work of libraries and clubs, in solving problems of revival and of development of national culture, as well as in restoring national and spiritual unity of the population of Ukraine.
Файл:  bv_2020_4_7.pdf - 0 13.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Касьян, Владіслав (Київський національний університет культури і мистецтв (м. Київ, Україна)).
Маркетинг некомерційних суб’єктів: імплементація до змісту підготовки за спеціальністю 029 "Інформаційна, бібліотечна та архівна справа" [Текст] / В. Касьян // Бібліотечний вісник. - 2021. - № 2. - С.80-90
Шифр журнала: Ж14595/2021/2

Кл.слова (ненормированные):
маркетинг некомерційних суб’єктів, соціально-комунікаційні технології,бібліотечний маркетинг, цифровий маркетинг, бібліотечні інтернет-маркетологи, спеціальність029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».. marketing of non-profit entities, social and communication technologies, training, specialty “Information, Library and Archival Affairs”.
Аннотация: Метою статті є обґрунтування доцільності імплементації дисципліни «Маркетинг некомерційних суб’єктів» до змісту освіти за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Методологія дослідження грунтується на сукупності загальнонаукових методів узагальнення, систематизації, прогнозування. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що вперше обґрунтовується доцільність імплементації дисципліни «Маркетинг некомерційних суб’єктів» до змісту освіти за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», окреслено компетенції, які формуються у процесії її вивчення і відповідають фаховій діяльності фахівця з соціально-інформаційних комунікацій; розкрито концептуальний потенціал маркетингу некомерційних суб’єктів у формуванні освітньо-професійної програми інтернетмаркетолога за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». У висновках наголошується, що некомерційний маркетинг як вид діяльності, пов’язаний із просуванням не товарів, а ідей, програм та поглядів, є важливою складовою соціально-комунікативної діяльності, він включений у предметне поле прикладних соціально-комунікаційних технологій, зокрема у частині створення іміджу, брендингу та PR. Констатується: маркетинг некомерційних суб’єктів є окремим видом діяльності, не пов’язаний із безпосереднім одержанням прибутку і вкладається у рамки завдань діяльності фахівця із соціально-інформаційних комунікацій за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Вивчення дисципліни «Маркетинг некомерційних суб’єктів» формує віповідні компетенції, воно спрямоване на результати навчання, релевантні змісту спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», які можуть бути додані до змісту освітньо-професійних програм спеціалізацій за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Маркетинг некомерційних суб’єктів утворює предметне компетентнісне поле фахівця і може слугувати основою розроблення освітньо-професійної програми підготовки інтернет-маркетолога за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».^UThe purpose of the article is to substantiate the feasibility of implementing the discipline “Marketing of nonprofit entities” to the content of education in the specialty 029 “Information, Library and Archival Affairs”. Theresearch methodology is based on a set of general scientific methods of generalization, systematization and forecasting. Hypothetical analysis allowed to identify the main competencies and expected learning outcomes that areformed in the process of studying the discipline “Marketing of non-profit entities” and correspond to the content ofprofessional activity of a specialist in “Information, Library and Archival Affairs”. The scientific novelty of the studyis that it substantiates the feasibility of implementing the discipline “Marketing of non-profit entities” to the contentof education in the specialty “Information, Library and Archival Affairs”, identifies competencies that are formed inthe process of its study. information communications; the conceptual potential of marketing of non-profit entities inthe formation of educational and professional program of Internet marketer in the specialty “Information, Library andArchival Affairs” is presented. Conclusions. Non-commercial marketing as an activity related to the promotion ofideas, programs and views, is not a component of social communication activities and is included in the subject fieldof applied social communication technologies, in particular in terms of image creation, branding and PR. Marketingof non-profit entities is a separate type of activity, not related to direct profit and is within the scope of the activitiesof a specialist in social information communications in the specialty “Information, Library and Archival Affairs”. Thestudy of the discipline “Marketing of non-profit entities” forms competencies and focuses on learning outcomes relevant to the content of specialty 029 “Information, Library and Archival Affairs”, which can be added to the contentof educational and professional programs of specialization in specialty 029 “Information, Library and ArchivalAffairs”. Marketing of non-profit entities as a conceptual basis in the aggregate and interdisciplinary relations withapplied disciplines of social and communicative orientation and mastering digital means of marketing activity formsthe subject competence field of a specialist and can serve as a basis for developing an educational-professional training program for @Internet marketers, Library and Archival Affairs.
Файл:  bv_2021_2_10.pdf - 0 14.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Забіянов, Євген (Київський національний університет культури і мистецтв (м. Київ, Україна)).
Краєзнавчий контент в е-бібліотеках США [Текст] / Є. Забіянов // Бібліотечний вісник. - 2021. - № 3. - С.90-98
Шифр журнала: Ж14595/2021/3

Кл.слова (ненормированные):
електронне інформаційне середовище, краєзнавчі ресурси електроннихбібліотек США, цифрові колекції, веб-контент, бібліотечний цифровий консорціум.. digital informational environment, local lore activities of digital libraries of USA, digital collections,web content, library consortium.
Аннотация: Актуальність статті зумовлена тим, що формування краєзнавчого контенту в електроннихбібліотеках відповідає найважливішим потребам сучасності, він є об’єктом багатьох досліджень яквітчизняних, так і зарубіжних бібліотекознавців. Дедалі більше науковців схиляється до думки, щосаме інноваційний шлях розвитку бібліотечного краєзнавства здатен забезпечити виконаннясоціальної місії бібліотечної установи. Мета статті – визначити принципи, мету, цілі формуваннякраєзнавчого контенту в електронних бібліотеках США. Методологія дослідження ґрунтується назагальнонаукових методах пізнання. Зокрема, використовуються порівняльний аналіз та оглядово-аналітичний моніторинг стану краєзнавчих ресурсів електронних бібліотек. При викладі основно-го матеріалу дослідження розкриваються напрацювання провідних електронних бібліотек США зпитань формування краєзнавчого ресурсу. Аналізуються засадничі підходи до організації цієї робо-ти, її форми, методи. Наголошується на важливості накопиченого досвіду для вітчизняної практи-ки. У висновках констатується, що у теперішній час цифрових трансформацій краєзнавчий веб-кон-тент стає ефективним інструментом популяризації бібліотек у віртуальному просторі, він відкриваєдоступ до ресурсів бібліотек з найбільшою повнотою і зручністю для дослідників, сприяє макси-мально повному задоволенню наукових, освітніх та інформаційних потреб читацького загалу.^UThe article is relevant due to the fact that digitalization of libraries and the specifics of the formation of local historycontent in digital libraries is based on the use of new technologies. Local history content is important for studies ofboth domestic and foreign scientists in the field of library local lore. It is evident that it is an innovative way of developmentof library local lore that will ensure the fulfillment of the social mission of the institution, promoting the benefitsof open access to information and knowledge. The purpose of the article is to determine the principles of formationof local history content in US digital libraries and their content strategies in the digital environment. The researchmethodology is application of general scientific methods of cognition. Comparative and survey-analytical monitoringof the state of modern information resources, namely local lore digital libraries, is used. In addition, the methodologicalbasis of the work is the analysis of theoretical sources on the research topic. The results of the study shows that the proposedscientific research is devoted to the analysis of experience in the implementation and development of digitallibraries in developed countries, namely in the United States. After all, this significant process is a priority for Ukraineas well. Accordingly, a comprehensive analysis of foreign practical experience provides an opportunity to develop effectivemethods of forming local history web content, to find answers of unresolved issues, improve and implement theexisting advantages of e-libraries in different countries in domestic practice. In conclusion, digital transformations paygreat attention to the formation of digital local lore resources. To open access for researchers and local historians to theresources of libraries with the greatest completeness and convenience, to satisfy scientific, educational and informationneeds – these are already planned strategies of libraries in the digital environment. As a result, local history web contentbecomes an effective tool for promoting libraries in cyberspace, as well as for popularizing local history knowledge.
Файл:  bv_2021_3_10.pdf - 0 15.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Омельчук, Володимир (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського (м. Київ, Україна)).
Ґрунтовне історико-бібліографічне дослідження багатотиражної преси України 1917–1941 рр. Рец. на кн. Вакульчук О. А. Багатотиражна преса України 1917–1941 років: становлення, розвиток, контент : монографія / відп. ред. Л. А. Дубровіна ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ : НБУВ, 2021. 536 с. [Текст] / В. Омельчук // Бібліотечний вісник. - 2021. - № 3. - С.118-120
Шифр журнала: Ж14595/2021/3

Файл:  bv_2021_3_13.pdf - 0 16.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Самохіна, Жанна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Інструменти і технології маркетингу в системі управління знаннями [Текст] / Ж. Самохіна // Бібліотечний вісник. - 2022. - № 3. - С.31-39
Шифр журнала: Ж14595/2022/3

Кл.слова (ненормированные):
knowledge management, knowledge marketing, advertising activity, primary information, secondary information, virtual environment.
Аннотация: ^UThe purpose of the article is to determine the goals and main tasks of knowledge marketing, which reflects the specifics of the application of marketing tools and technologies in relation to knowledge as an intellectual productin the information industry, as well as the specifics of its use in the library (on the example of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine). Research methods. The research is based on systemic and structural approaches, methods of comparative and logical analysis. The scientific novelty consists in outlining the role and scope of the main tasks of knowledge marketing in relation to the specifics of library activity; in determining the tools and methods that should be used in knowledge marketing to take into account the specifics of the library field; in the presentation of the features of the application of traditional and specific marketing tools and methods for knowledge management in the library; in highlighting the communication function of the advertising activity of the knowledge management system in the library; presentation of knowledge marketing technologies in a virtual environment, presentation of the specifics of their application in the information market of library services; in outlining the stages of implementation of knowledge marketing in relation to the specifics of library activity on the example of the creation of innovative services in the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. Conclusions. The promotion of library services in modern conditionsis based on marketing components designed to stimulate readers’ interest in libraries as information centers. Thus, within the modern development strategy of special importance are the efforts of libraries to use tools and technologies of knowledge marketing, in particular, advertising as the main tool of marketing tools for library services, the effective use of which allows to solve many strategic and tactical tasks of the library on the market of information services and in the virtual environment.
Файл:  bv_2022_3_5.pdf - 0 17.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Самохіна, Жанна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Використання інструментарію цифрового маркетингу в діяльності бібліотек [Текст] / Ж. Самохіна // Бібліотечний вісник. - 2024. - № 1. - С.12-22
Шифр журнала: Ж14595/2024/1

Кл.слова (ненормированные):
вебресурс, інтегровані маркетингові комунікації, інтернет-маркетинг, цифровий маркетинг, інфографіка, соціальні мережі.. web resource, integrated marketing communications, Internet marketing, digital marketing, infographics, social networks
Аннотация: Мета статті – дослідження сутності та інструментів цифрового маркетингу, визначенні відмінностей цифрового маркетингу від інтернет-маркетингу, обґрунтуванні теоретичних та практичних положень використання цифрового маркетингу в бібліотечній діяльності, зокрема, у дослідженні особливостей цифрового маркетингу як сучасного інструменту управління комунікаціями зі споживачем бібліотечних послуг. Методи дослідження. У роботі використано комплекс загальнонаукових методів дослідження: системний, порівняльний, класифікаційний, джерелознавчий аналіз, які дають можливість розкрити сутність трансформації запитів користувачів бібліотеки в сучасних умовах. Наукова новизна полягає у визначенні сутності понять інтернет-маркетингу та цифрового маркетингу; розкритті технологій цифрового маркетингу та його інструментів; пред ставленні сучасних тенденцій розвитку технологій цифрового маркетингу стосовно специфіки бібліотечної діяльності. Висновки. Тенденції у сфері цифрового маркетингу в найближчі роки спрямовуватимуться на створення нових видів взаємодії з читачем. Для підвищення ефективності маркетингових підходів у бібліотечній сфері важливо задіяти нові цифрові канали спілкування з користувачами. Динамічний розвиток цифрових технологій, Інтернету, використання інструментарію цифрового маркетингу в бібліотечній діяльності для підвищення якості та оперативності обслуговування читачів дають змогу істотно розширити спектр бібліотечно-інформаційних сервісів, зробити їх ще більш оперативними: удосконалення бібліотечних вебсайтів та їхніх мобільних версій, електронне доставляння документів, довідково-бібліографічне обслуговування в онлайновому режимі, блог-маркетингова діяльність, використання елементів email маркетингу тощо.^UThe purpose of the article is to study the essence and tools of digital marketing in the system of integrated marketing communications, to determine the differences between digital marketing and Internet marketing, to substantiate the theoretical and practical provisions of the use of digital marketing in library activities, in particular, to study the features of digital marketing as a modern tool for managing communications with the consumer library services. Research methods. The work used a complex of general scientific research methods: systematic method, comparison, classification method, source analysis, which, in particular, make it possible to reveal the essence of the transformation of library users’ requests in modern conditions. The scientific novelty consists in defining the essence of the concepts of Internet marketing and digital marketing; analysis of modern technologies of digital marketing and its tools; presentation of modern trends in the development of digital marketing technologies in relation to the specifics of library activity. Conclusions. Trends in the field of digital marketing in the coming years will be aimed at creating new types of interaction with the reader. To increase the effectiveness of marketing activities in the library field it is important to use new digital channels of communication with users. The active development of digital technologies and the Internet, the use of digital marketing tools in library activities to increase the level of high-quality and prompt service to readers make it possible to significantly expand the range of library information services and make them even more operational: improvement of library websites and their mobile versions, electronic delivery documents, online reference and bibliographic service, blog marketing activity, use of e-mail marketing elements etc
Файл:  bv_2024_1_4.pdf - 0 18.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Дем’янюк, Людмила (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Соціальна стійкість та міцні професійні мережі як передумова миру [Текст] / Л. Дем’янюк, К. Лобузіна // Бібліотечний вісник. - 2024. - № 1. - С.94-98
Шифр журнала: Ж14595/2024/1

Файл:  bv_2024_1_11.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Лобузіна, Катерина (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ)