Горбань Ю., Скаченко О.
Національні програми інформаційної грамотності: досвід країн Південно-Східної Азії і УкраїниРубрика: Зарубіжний бібліотечний досвід Анотація: Сучасні глобальні та регіональні інформаційні війни, фейкові новини актуалізують вивчення світового досвіду реалізації національних програм інформаційної грамотності. Мета статті – з’ясувати цілі, проаналізувати результати національного проєкту «Дія. Цифрова освіта» (Україна); виявити схожі та унікальні елементи порівняно з національними програмами інформаційної грамотності країн Південно-Східної Азії (на прикладі Малайзії і Сінгапуру). Методологічну основу дослідження становлять теоретичні та емпіричні методи: аналізу джерел, опису, порівняльного аналізу, систематизації, візуалізації. При викладі основного матеріалу з’ясовано, що освітня платформа «Дія. Цифрова освіта», за сприяння Міністерства цифрової трансформації України і Української бібліотечної асоціації, ставить за мету навчити 6 млн українців навичкам цифрової грамотності. Кількісний та регіональний аналіз продемонстрував, що за рік до проєкту приєдналося 1716 бібліотек-хабів, які стали амбасадорами проєкту. Вони допомагають користувачам безкоштовно проходити обраний навчальний курс. У висновках наголошується на схожих підходах до реалізації національних проєктів інформаційної грамотності Малайзії, Сінгапуру і України. Зокрема, це: формування навичокмедіа та інформаційної грамотностіза допомогою теленавчання (InfoLit-Telelearning у Малайзії); використання формату шоу (Super SURE Show у Сінгапурі); структурування програм за віковою та цільовою аудиторією (SURE 2.0 – для школярів; SURE for Life – для різних верств населення Сінгапуру); участь селебріті, публічних бібліотек країн у рекламі проєктів. Унікальними рисами українського проєкту «Дія. Цифрова освіта» визначено створення навчальних курсів у форматі освітніх серіалів; пропонування серіалів різного рівня знань та широкого тематичного діапазону; залучення до співпраці у якості хабів цифрової освіти громадських організацій, шкіл, ІТ-організацій, ЦНАП. Практичне значення. Вивчення світового досвіду реалізації національних програм інформаційної грамотності є актуальним питанням сьогодення, важливою передумовою розроблення національної програми та стандартів інформаційної грамотності в Україні. Ключові слова: національні програми інформаційної грамотності, цифрова грамотність,бібліотеки-амбасадори, освітні серіали, медіаосвіта.
Цитованість авторів публікації:
Бібліографічний опис для цитування: Горбань Ю. Національні програми інформаційної грамотності: досвід країн Південно-Східної Азії і України / Ю. Горбань, О. Скаченко // Бібліотечний вісник. - 2021. - № 2. - С. 91-101. doi: https://doi.org/10.15407/bv2021.02.091
Бібліографія: - Медийная и информационная грамотность : руководство по политике и стратегии / ред. A. Grizzle, M. Torras Calvo. Париж, 2020. 193 с.
- Мережа хабів. Дія.
- Освітні серіали. Дія.
- Про проект. Дія.
- Цифрова грамотність населення України. Міністерство цифрової трансформації України. 2019. 211 с.
- Черненко Т. В. Міжнародний досвід впровадження медіаграмотності для окремих цільових груп: можливості для України. Національний інститут стратегічних досліджень. 2019.
- Яворська Т. М., Щусь Н. В. Формування медіа- та інформаційної культури: зарубіжний досвід публічних бібліотек. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2019. № 4. С. 38–46. 8. About the SURE campaign. National Library Board Singapore.
- About the SURE campaign. National Library Board Singapore.
- (2006) Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning. Communication and Information. 2006.
- Bradley C. Information Literacy Policy Development in Canada: Is It Time? Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research. 2013. Vol. 8 (2). doi: https://doi.org/10.21083/partnership.v8i2.2489
- Edzan N. N. Information Literacy Development in Malaysia: A Review. Libri. 2008. Vol. 58 (4). PP. 265–280. doi: https://doi.org/10.1515/libr.2008.027
- Edzan N. & Mohd Saad M. NILA : A National information literacy agenda for Malaysia. Malaysian Journal of Library & Information Science. 2005. Vol. 10(1). Pp. 91–103.
- Ismail S. A. Factors affecting the implementation of information literacy education in Malaysian primary schools. Doctor of Philosophy. Victoria University of Wellington. Wellington, 2014. 368 p.
- Lin Tzu-Bin, Mokhtar, Intan A. & Wang Li Yi. The construct of media and information literacy in Singapore education system: global trends and local policies. Asia Pacific Journal of Education. 2015. Vol. 35(4). PP. 423–437. doi: https://doi.org/10.1080/02188791.2013.860012
- Pek S. & Wang D. Digital Content Consumption Trends in the Website of Singapore’s National Information Literacy Programme. International Journal of Library and Information Services (IJLIS). 2019. Vol. 8 (1). PP. 1–23. doi: https://doi.org/10.4018/IJLIS.2019010101
- Wijetunge P. Empowering 8: the Information Literacy model developed in Sri Lanka to underpin changing education paradigms of Sri Lanka. Sri Lanka Journal of Librarianship & Information Management. 2009. Vol. 1 (1). PP. 31–41. doi: http://doi.org/10.4038/sllim.v1i1.430
|