Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Дзира, Олеся (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського (м. Київ, Україна)).
Вищі навчальні заклади діаспори Канади як засіб збереження національної ідентичності (1918 – 1939) [Текст] / О. Дзира // Бібліотечний вісник. - 2020. - № 5. - С.38-44
Шифр журнала: Ж14595/2020/5

Кл.слова (ненормированные):
українська діаспора Канади, українські вищі навчальні заклади в еміграції, бурси, інститути, громадські організації українства в Канаді.. education, diaspora of Canada, bursas, institutes, Ukrainian lecturers
Аннотация: У статті висвітлюється історія зародження та розвитку української вищої освіти в діаспорі Канади у міжвоєнний період. Охарактеризовано як розвивались українознавчі студії в бурсах та інститутах діаспори. Наголошується на важливості їх запровадження до освітнього процесу для національно-патріотичного виховання молоді. Приділено увагу навчанню українських студентів у канадських вищих навчальних закладах та організації ними молодіжних гуртків.^UThe period of the second wave of the Ukrainian emigration to Canada was marked by the growth in quantitative and qualitative plans of educational institutions. The aim of the articleis to enlighten the history of the formation and development of the Ukrainian higher education in the diaspora of Canada in the period between the two world wars.Methodsof scientific analysis and synthesis, historical comparison, statistics were used in the research. Namely, attention was paid to the emergence of the first bursas and institutes, the successful and crisis stages in their activities in the interwar period. The Ukrainian studies in the diaspora have been characterized and the importance of their introducing in the educational process for national-patrioticupbringing of youth was proved. Scientific novelty. The level of public activity and initiative of the Ukrainian immigrants in the building of their ownbursas and institutes, such as the St. Petro Mohyla Institute in Saskatoon and the Mykhailo Hrushevsky Institute in Edmonton, the achievements of theseinstitutions in the sphere of education are shown in the article. It was noted that Ukrainian students were engaged not only in the educational process butalso in self-organizing. An example of it is the activities of the "Kameniari" student society. The general positive impact of educational institutions onpublic life in the Diaspora is substantiated. Attention was also paid to training of the Ukrainian students in Canadian higher educational institutions andorganizing youth associations by them.Conclusions. It is proved, that activity of lectures contributed to the formation of the streak of Ukrainian intellectuals, who had to keep the Ukrainian language, history, culture, customs, traditions and, in general, the Ukrainian spirit in the diaspora of Canada. Theauthor ascertained that the rise of education among Ukrainian immigrants also contributed to the rise of their public and political status in Canada during the interwar period
Файл:  bv_2020_5_7.pdf - 0